ИПИ: Област Разград затвърждава лошото си социално-икономическо състояние

07:31, 10 ное 15 25 599 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
За поредна година област Разград затвърждава лошото си социално-икономическо състояние. Това сочат данните от четвъртото изследване „Регионални профили: показатели за развитие“ 2015 г. на Института за пазарна икономика. Проучването се публикува в момент, в който от новоизбраните кметове и общински съветници се очаква да предложат най-ефективните политики за развитие на териториите си.

През последните три години област Разград успява да задържи първото място в страната по най-висок коефициент на записване в V–VIII клас. Въпреки това делът на отпадналите от образователната система и делът на слабите оценки са високи. Област Разград, заедно с област Силистра са с най-слабия среден успех от матурите по български език и литература от всички области в страната. Областта е на четвърто място в страната по най-нисък дял на населението на възраст 25–64 години с висше образование през 2014  г., показва изследването.

Според доклада на ИПИ, област Разград е с най-голям брой население на един общопрактикуващ лекар в страната. Сериозен е недостигът на някои ключови здравни специалисти, а заболеваемостта е значително над средното ниво в страната.

В изследването е посочено, че стойностите на брутния вътрешен продукт на човек в областта и през 2012 г. остават значително под средното ниво в България, заплатите и доходите на жителите на областта също са под средните за страната. Пазарът на труда се характеризира с един от най- ниските коефициенти на заетост и с шестата най-висока безработица в страната. Една от причините за ограничената заетост е изоставането в развитието на инвестиционния процес.

Изследването сочи още, че Разград е сред шестте области с най-малък брой фирми спрямо населението. Регионът обаче е на шесто място в страната по най-много усвоени от общините европейски средства спрямо населението, като най-много средства са усвоили общините Кубрат и Лозница, а най-малко – общините Цар Калоян и Завет.

Гъстотата на пътната мрежа в областта е относително висока, но качеството на пътната настилка е по-ниско. Разград се представя добре по отношение на достъпа до интернет и използването на глобалната мрежа, като през 2014 г. областта се нарежда на второ място след столицата по дял от населението, използвало интернет през последните 12 месеца.

Според изследването равнището на местните данъци и такси в общините на областта е все още по-високо от средното за страната, но пък местната администрация е по-прозрачна от тази в останалите области. Като най-прозрачна се отличава община Разград, а с най-ниска прозрачност са администрациите на общините Самуил и Цар Калоян.

През последните години коефициентът на естествен прираст в област Разград е по-нисък и намалява по-бързо в сравнение с този в страната. Областта е на трето място по най-малък дял на градското население след Кърджали и Силистра, сочи още проучването на ИПИ.

През 2014 г. броят на престъпленията в област Разград срещу личността е 7,1 при 5,9 на 10 000 души за страната, а престъпленията срещу собствеността пък намаляват драстично.

Емисиите на въглероден двуокис в атмосферата продължават да са сред най-ниските в страната – повече от пет пъти под средните нива през 2013  г. Продължава да е проблем обаче ниският дял на населението, живеещо в селища с обществена канализация, както и ограниченото покритие на пречиствателните станции за отпадъчни води.

Културният живот в областта е по-малко развит в сравнение с другите области. През 2014 г. посещенията в библиотеките достигат 562 на 1000 души при 518 на 1000 души средно за страната. Посещенията в театрите се доближават до средните стойности за страната, докато посещенията в музеите са близо два пъти по-ниски от средните за страната спрямо населението. През 2014 г. в Разград за първи път има пътуващо кино, показват данните от доклада на ИПИ.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама