New York Times за клекшоповете в България

19:20, 04 май 18 / Свят 25 335 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

New York Times посвети статия на клекшоповете в България, в която ги определя като едни от най-творческите пространства в София.

Сайтът пише, че те са известни като ателиета и магазини под земята, над които трябва да клекнеш, ако искаш да си купиш нещо. По думите на изданието, клекшоповете са разположени в бивши складови мазета и бомбени подслони, и се срещат само в столицата на България.

"Днес, тъй като рекорден брой туристи посещават София,  тези клекшопове се очертават като някои от най-творческите подземни пространства в града, които без съмнение впечатляват чужденците", пише New York Times.

Преди Втората световна война и по време на Студената война българите и руснаците проектират подслони в мазетата на жилищни сгради в София, с отделни помещения за всяко семейство. Малките стаи под земята често имат малък прозорец точно над нивото на улицата.

В края на 80-те години на миналия век, когато много от жителите нямат пари, за да отворят независими магазини, по-досетливи предприемачи започват незаконно да продават разнообразни домакински стоки, именно в тези подземни пространства. Занаятчиите предлагат ремонт на обувки, шивашки услуги и други - отново там. До 90-те години на повечето улици в София има подземни магазини, станали популярни сред младите като клекшопове.

"Въпросните клекшопове всъщност са сред първите частни фирми в България", разкрива пред New York Times Ангел Бондов, който ръководи първото финансирано от държавата проучване на софийските клекшопове, заедно с проекта SoSofia през януари. По думите на Ангел подземните пространства символизират творческата промяна от комунизма към капитализма в България.

Въпреки това, тъй като все повече супермаркети отварят в центъра на града през последните години, тези напомняния за ранния капиталистически дух на София изчезват постепенно. Повече от половината от подземните магазинчета на града престават да работят, като от 2012 г. насам до днес, остават само 27, споделя пред американската медия Ангел.

New York Times продължава статията си, като разкрива за трансформацията на много от последните останали клекшопове не само в магазинчета за алкохол и цигари, но и в творчески ателиета на хендмейд автори в София и различни заведения.

"Може би няма по-добър начин за преобразяване на старите бункери в София, от това да се превърнат в творческите пространства, които са станали днес", заключва изданието.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама